Als kind vind je de auto van je vader geweldig. Mijn vader reed een Rover 75 uit 1954 omdat het een degelijke auto was waar je weinig problemen mee kan verwachten en omdat de aanschafprijs niet al te hoog was. Mijn vader was docent aan een kunstacademie en deed het kleine onderhoud zelf. Voor grote reparaties ging hij naar een plaatselijke garage. Dit was rond 1968. In 1972 kocht hij een Rover 75 uit 1956 waarmee wij twee keer naar Polen op vakantie zijn geweest.
In 1975 kocht mijn vader een Rover 100 uit 1959. Het leuke was dat hij zijn oude modellen nooit inruilde maar gewoon bewaarde in de ruime schuur van onze boerderij. Het bleek moeilijk te zijn om in de buurt een garage te vinden die goed onderhoud kon verzorgen voor oudere modellen Rover. Mijn vader reed daarom altijd helemaal naar Minor in Amsterdam. Begin jaren tachtig kocht mijn vader een gouden Rover SD1 3500 V8 automaat. Mijn vader vond dit zo geweldig fijn rijden, dat hij voor zijn plezier met een sigaar heel rustig door de omgeving reed.
Op mijn 16de kreeg ik van mijn vader de Rover 75 uit 1956 en toen ik 18 jaar werd en inmiddels aan een technische opleiding was begonnen de Rover 100 uit 1959.
Dit is de eerste Rover die ik helemaal gerestaureerd heb.Vanaf het moment dat ik mij begon te interesseren voor oldtimers viel ik op de exclusievere grotere modellen. Mijn vader reed in die tijd een Rover 100 uit 1961 waar ik al veel onderhoud aan deed, maar met 1 remsysteem. Waarom heeft een Rolls-Royce dan drie remsystemen vroeg ik mij af. En wat bedoelde de man met een hydraulische niveau-regeling, terwijl de wagen toch ook nog gewone spiraalveren heeft? En dan heeft de auto ook nog 4 remklauwen op de voorwielen, ik dacht: “Dat moet wel goed remmen.” (Als het allemaal werkt tenminste). En dan het verhaal over accumulatoren waar de hydraulische druk is opgeslagen met wel 100bar, ik begreep er weinig van. Dat was het moment dat ik dacht: “Ooit wil ik deze wagens technisch geheel begrijpen.” Over een eventuele aankoop dacht ik zeker niet na. Mijn zakgeld was immers 16 gulden per week en ik verdiende wat bij met grasmaaien. Zo is het begonnen.
Bekijk de ontwikkeling van Rover Parts Midden Nederland ons nieuwe bedrijf in oprichting.
Bekijk hier het werk van Straalbedrijf Scharenberg.
Dafnis Rondel
Algemeen directeur
Dafnis Rondel Trouwautobedrijf
Rondel Restauraties
Voor Onderhoud, Service, Verkoop, Stalling en complete restauraties van alle Engelse Klassiekers (gespecialiseerd in Rover, Bentley, Rolls Royce, Aston Martin en Jaguar)
Landrover Onderhoud Midden Nederland
Adres
Rondel Restauraties
Midden Nederland
Lingedijk 11
4014 MB Wadenoijen
0344 66 28 00
06 54 71 49 46
Plaatwerkafdeling/ Schadeafdeling in Asperen
3e Industrieweg 9
4147 CV Asperen
Deze locatie is alleen
op afspraak geopend